I udflytningens skygge
Udflytningen gŒr sin sk¾ve gang. Den pr¾senteres ganske vist
som et fors¿g pŒ at skabe bedre balance mellem hovedstad og provins, men vind
og sk¾v er den. Krumb¿jet af den populistiske vestenvind og fyldt med ford¾kte
motiver. Dens tilh¾ngere taler godt nok om udflytningen i lutter positive
vendinger, men ved n¾rmere eftersyn viser det sig, at der er andre og st¾rkere
motiver bag flytteplanerne end dem der stŒr i de officielle papirer. Dette er
en s¿rgelig kendsgerning som mange endnu ikke har opdaget, sŒ de kritiske
r¿ster er spage, og store dele af oppositionen er helt frav¾rende i debatten.
Hvad udflytningen angŒr, er det ogsŒ v¾rd at g¿re opm¾rksom
pŒ, at dele af den har andre former end dem, der er omfattet af regeringens
flytteplaner. NŒr v¾gten i offentlige budgetter forskubbes fra K¿benhavn til
provinsen ud fra en pŒstand om, at K¿benhavn er for stor og provinsen for
lille, er der tale om en slags udflytning. NŒr lunser fra statslige
st¿ttekroner rives ud af deres oprindelige hjemsted i centralforvaltningen og
gives til projekter i de danske udkanter, er der ogsŒ tale om udflytning.
SŒdan noget sker rent faktisk. Et
eksempel herpŒ er de to nye kunstfonde som regeringen og Dansk Folkeparti har
etableret. Den ene hedder ¯ernes Kunstfond og den anden kaldes Den Jyske
Kunstfond. Pengene til driften af de to kunstfonde tages fra Statens Kunstfond,
der anklages for at v¾re alt for sammenspist og k¿benhavnerfikseret, og det er
sŒ meningen, at de to kunstfonde skal rette op pŒ det pŒstŒede sk¾ve forhold og
skabe liv og glade kulturdage i landet udenfor hovedstaden. Hvad
hovedstadsregionen angŒr, stŒr der i lovteksten, at den er sat uden for d¿ren.
De k¿benhavnske kunstnere skal ikke fork¾les, og det bliver de sŒ sandelig
heller ikke. I forvejen er det sŒledes, at hvis man er kunstner og bor i
Vendsyssel, har man st¿rre muligheder for at fŒ st¿tte, end hvis man bor i
K¿benhavn. Denne sk¾vhed bliver ¿get med de nye tiltag, og det ved man. Det er
der tal for, og det er endda Kulturministeriets egen styrelse der har
publiceret tallene, men den slags fakta fŒr ikke lov til at pŒvirke den f¿rte
politik. I populismens tidsalder har kendsgerninger ringere v¾gt end myter, sŒ
k¿benhavnerne mŒ finde sig i at blive henvist til bagerste plads i k¿en.
Der er imidlertid mere pŒ f¾rde, for kulturministeren har
ogsŒ bestemt, at en foruds¾tning for st¿tte er, at projekterne har lokal
medfinansiering. Ingen kunstner skal herefter regne med st¿tte fra en af
de nye kunstfonde medmindre han eller hun bliver holdt i hŒnden af en lokal
m¾cen. Det kan v¾re en kommune, en museumsforening eller mŒske en svinebaron,
der gerne ser lidt kunst som pynt ved sine gylletanke. Det er alt sammen noget
der skal s¾tte sving i den lokale ¿konomi. Kulturministeren oplyser sŒledes, at
de nye kunstfonde skal st¿tte udviklingen af ¿konomisk b¾redygtige
kunstvirksomheder og medlemmerne af fondenes bestyrelser skal have erfaring med
virksomhedsudvikling og markedsf¿ring. Lokale erhvervsvirksomheder kan i ¿vrigt
ogsŒ k¿be sig til en plads i bestyrelsen.
At kunsten skal s¾ttes i erhvervslivets tjeneste, betegner et
markant brud med den praksis som Statens Kunstfond hidtil har stŒet for. Her
sp¿rger man aldrig om et kunstv¾rks ¿konomiske nyttev¾rdi, men kun om dets
kunstneriske kvalitet, og politikere skal ikke blande sig, for kunstens frihed
er en af grundpillerne under et frit samfund som det danske, men det vil
regeringen og Dansk Folkeparti lave om pŒ. Alt hvad god kunst rummer af
muligheder for eftertanke, anf¾gtelse og foruroligelse byder dem imod. De vil
hellere have kunstv¾rker der kan pynte og g¿re folk glade. De kan tilsyneladende
ikke se forskel pŒ den kreativitet der udfolder sig i et reklamebureau og pŒ
den skabende proces der f¿rer frem til et kunstv¾rk. Reklamebureauets produkter
er som regel l¾kre og lette at forstŒ. De er lavet for at tr¾kke kunder til
butikken, og hvorfor kan kunsten ikke g¿re det samme? Hvorfor skal det hele v¾re
sŒ grimt og provokerende? Ja, hvad skal vi i det hele taget med moderne kunst? Politikerne
bag de ny kunstfonde ¿nsker et andet syn pŒ kunst og kultur, og de bruger
enhver chance til at angribe det system, der har st¿ttet den frie kunst. Det
foregŒr alt sammen i skyggen af den store udflytning, men tag ikke fejl: Det er
selve fundamentet under det Danmark, vi har kendt og holdt af, de gnaver
i.
https://slks.dk/regionale-kunstfonde/